Ik heb een idee voor een film. Kunnen we een keer koffie gaan
drinken?
Dat
lijkt me geen goed idee. Werk het idee eerst even uit tot een scenario en regel
de financiering. Dan praten we verder. Ideeën, daar is geen gebrek aan. In tegenstelling
tot geld.
Waarom worden er in Nederland zoveel romcoms gemaakt?
Romcoms
zijn naar verhouding goedkoop te maken. En als je ze vol met bekende
Nederlanders stopt, dan is de kans groot dat er publiek naartoe gaat.
Is het nog leuk om in Nederland films te maken?
Films
maken op zich is heel leuk. Films maken in Nederland steeds minder. Grootste
probleem is de financiering. Films boven de twee miljoen zijn vrijwel niet op
een normale manier te financieren. En over de bureaucratische (administratieve)
rompslomp en de verregaande inhoudelijke bemoeienis zullen we het maar niet
hebben.
Wat is de belangrijkste les die je als filmmaker geleerd hebt? Wat raad je beginnende filmmakers aan?
Houd
altijd vast aan je oorspronkelijke idee. Verander alleen iets als je er
volledig achter staat en niet omdat het een eis is van een of andere
geldschieter. Je kan beter afgerekend worden op je eigen fouten dan op die van
iemand anders.
Hoeveel verdien je als speelfilmregisseur?
De
Europese norm is dat een regisseur vijf procent van het budget ontvangt. Op een
film met een budget van twee miljoen zou hij dus honderdduizend euro verdienen.
Maar er zijn maar weinig Nederlandse regisseurs die dat krijgen.
Heeft iemand 5 miljoen over zodat ik een film kan maken?
Vraag
van mijzelf. Al vaak gesteld, maar niemand heeft nog gereageerd.
Zijn filmprijzen belangrijk?
Heel
erg belangrijk voor degene die ze uitdeelt. Geeft bestaansrecht aan het
festival. En hadden we ooit van Cannes gehoord als ze niet een filmfestival
hadden?
Trek je je wel eens iets aan van recensies?
Ik
geniet van slechte recensies van films van collega’s. (Oeps, wat zeg ik nu?)
Waarom zien we altijd dezelfde acteurs in Nederlandse films?
Betere
vraag is tegenwoordig: Waarom zien we steeds dezelfde Nederlandse films?
Wie is de Mol?
Twee
antwoorden mogelijk.
John
de Mol, mediamagnaat of Tom de Mol, Nederlands producent van voornamelijk
Sinterklaasfilms.
Hoe zie jij de toekomst van de Nederlandse film?
Zolang
regisseurs en scenarioschrijvers niet de middelen krijgen hun originele ideeën
uit te ontwikkelen en vorm te geven; als de inhoudelijke bemoeienis van
beslissers bij de fondsen niet tot een minimum wordt teruggebracht; wanneer er
niet ingezet wordt op makers, zolang zal de Nederlandse film een marginaal
bestaan blijven leiden.
‘Do you know where the Flower Market is?’
Dat
zou je wel willen weten hè, vuile stinktoerist? Sure, next street on your left.
‘Thank you.’
You’re
welcome.
= = = =
deze column verscheen ook in Het Parool van woensdag 22 augustus 2018
Meer interessante informatie over het wel en wee van de Nederlandse film lezen?
Meer anekdotes en tips en trucs over het maken van film in Nederland?
Lees het in:
'Buurman, wat doet u nu?'
Het onmisbare boek voor iedereen die van film houdt.
Hier verkrijgbaar:
https://parachute.vrijeboeken.com/book/9789082070422-buurman-wat-doet-u-nu.html
Meer interessante informatie over het wel en wee van de Nederlandse film lezen?
Meer anekdotes en tips en trucs over het maken van film in Nederland?
Lees het in:
'Buurman, wat doet u nu?'
Het onmisbare boek voor iedereen die van film houdt.
Hier verkrijgbaar:
https://parachute.vrijeboeken.com/book/9789082070422-buurman-wat-doet-u-nu.html
Geen opmerkingen:
Een reactie posten