Jeetje...
Wat me nu pas opvalt is, dat het hele creditblok niet van SINT is maar van de film
GAME OF DEATH!
Is
er iemand die Chinees spreekt en weet waar het affiche eigenlijk op slaat?
dinsdag 30 juli 2013
HET WITTE HUIS
Een van de lokaties
die we in Flodder in Amerika nodig hadden, was het Witte Huis. Een simpel
establishing shot van het exterieur, we hoefden niet naar binnen.
Onze
Amerikaanse line-producer, Richard Coll, had toestemming geregeld dat we vanaf
de weg die langs het Witte Huis liep het shot mochten maken.
Toen we op de
draaidag zelf in Washington aankwamen bleek er een hoge schutting rond de tuin
van het Witte Huis te zijn neergezet. Het Witte Huis zelf was nauwelijks meer
zichtbaar. Gelukkig slaagde Richard erin toestemming te krijgen om binnen de
hekken, vanaf het grasveld zelf, het shot te maken. Er mochten maar twee
personen naar binnen.
Onder begeleiding van twee mannen van de secret service,
die, met hun lange leren jassen en kleine ronde brilletjes op hun neus, zo
leken te zijn weggelopen uit een Indiana Jones film, sjouwden Marc en ik de
apparatuur het grasveld op en maakten het shot.
Volgens mij was het
ook de laatste keer dat een filmploeg toestemming kreeg de tuin van het Witte
Huis te betreden. De veiligheidsmaatregelen zijn sindsdien een stuk strenger
geworden vanwege de toenemende vrees voor terroristische aanslagen, en ik heb
nooit meer een shot gezien vanuit het standpunt dat wij hadden.
![]() | |
Hier sta ik samen met Marc Felperlaan op het grasveld achter het Witte Huis. De foto is genomen door een van Secret Service mannen. |
WOELIGE TIJDEN
Het zijn woelige
tijden voor de Nederlandse film. Zeker voor de duurdere publieksfilm.
Was het altijd al
lastig om een film van meer dan 2 miljoen te financieren, tegenwoordig is dat
een bijna onmogelijke zaak geworden.
Subsidies zijn drastisch verminderd en het ondersteunen van
publieksfilms lijkt niet echt een prioriteit van het Filmfonds. Een economische
maatregel blijft uit en het opzetten van een CV wordt steeds lastiger.
De Nederlandse film
kan niet zonder subsidie en er is vrijwel geen publieksfilm die zichzelf kan
financieren.
Nieuwe spelers in
het media landschap, zoals Netflix en HBO, zouden in de toekomst voor nieuwe
inkomsten kunnen zorgen en een rol kunnen spelen in de financiering van
speelfilms. UPC en ZIGGO zouden dat nu al kunnen doen.
Of volgend jaar met
Kerstmis een leeuw de Nederlandse bioscopen onveilig zal maken, is moeilijk te voorspellen. We blijven echter
optimistisch.
Abonneren op:
Posts (Atom)